Werkwijze

Stap 1: Oriënteren op de woningmarkt

Een huis vinden is eenvoudig. Tegenwoordig hebben kopers immers de beschikking over diverse handige media, zoals Jaap en Funda, waardoor het zoeken naar de ideale woning stukken makkelijker wordt. Gesloten markten zijn er dan ook niet meer. Een verkoper verlangt immers van zijn makelaar dat het te verkopen pand het liefst per direct zichtbaar is op het internet. Staat het door u gewenste type woning er tóch niet bij, dan kan een zoekopdracht worden geplaatst. U ontvangt dan een melding zodra een huis dat aan uw wensen voldoet, te koop wordt gezet. Vindt u iets van uw gading en wilt u een eerste bezichtiging plannen? Vraag dan gratis onze ‘checklist bezichtiging’ aan.

Stap 2: Tweede bezichtiging

Voor de tweede bezichtiging schakelt u Aankoopmakelaar Amsterdam in. Wij verzorgen deze tweede kennismaking met uw (wellicht) nieuwe woning, samen met u en de makelaar van de verkopende partij. Hiervoor kunt u gebruikmaken van het gratis aankoopadvies.

Tijdens en na deze bezichtiging informeren wij u kosteloos en geheel vrijblijvend over onze bevindingen met betrekking tot de staat van onderhoud en eventuele gebreken. Ook geeft Aankoopmakelaar Amsterdam een waarde-indicatie van de woning op basis van referentiewoningen (recente, vergelijkbare transacties van vergelijkbare woningen in de directe omgeving). Indien u besluit tot aankoop over te gaan, laten wij de woning in overleg met u onder bod stellen (zie ook de meest gestelde vragen).

Stap 3: Professionele onderhandelingen

Aankoopmakelaar Amsterdam verstaat als geen ander de kunst van het onderhandelen en gaat voor de laagst mogelijke prijs en de beste voorwaarden. We vragen bij de verkopende makelaar álle beschikbare gegevens op (bijvoorbeeld gegevens omtrent erfpacht, Vereniging van Eigenaren, MJOP en milieu-informatie) en laten indien nodig, uiteraard in overleg met u, een bouwkundig onderzoek verrichten. Na het samen bepalen van een onderhandelingsstrategie wordt het onderhandelproces gestart. U wordt tussentijds continu op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen.

Zodra overeenstemming tussen koper en verkoper is bereikt, is er een mondelinge koopovereenkomst tot stand gekomen. Deze heeft nog geen rechtskracht, maar de termijnen van eventueel opgenomen voorbehouden gaan nu wel in. Denk aan de financiering of een bouwtechnische keuring. Deze dienen nu ook in werking te worden gesteld. Aankoopmakelaar Amsterdam regelt dit voor u.

Stap 4:  Koopovereenkomst

Vervolgens is het tijd om een schriftelijke koopovereenkomst op te stellen. Alle eerder gemaakte afspraken worden (meestal) door een, door de koper aangewezen, notaris vastgelegd. Dit zijn de afspraken die tijdens de onderhandelingen uitvoerig zijn besproken en op basis waarvan overeenstemming is bereikt. Denk hierbij aan de koopsom, data en eventuele voorbehouden. De koopovereenkomst wordt vooraf uitvoerig doorgenomen en waar nodig door ons gecorrigeerd. Daarna kan tot ondertekening worden overgegaan én gaan de drie dagen bedenktijd in(!).

Stap 5:  Notariskeuze, taxatierapport en hypotheekadvies

In de regel bepaalt de koper welke notaris de levering van het gekochte pand mag verzorgen. Wij kunnen u hierin adviseren. Op notariskosten kan namelijk al snel een bedrag van honderden euro’s worden bespaard.

Aankoopmakelaar Amsterdam is als adviseur betrokken bij de aankoop van uw woning. Om die reden mogen we de taxatie voor financiering niet verzorgen. De taxatie dient dus te worden verricht door een derde (onafhankelijke makelaar/taxateur). Wij kunnen dit echter wel tegen een scherp tarief bij een collega-makelaar/taxateur onderbrengen. In de meeste gevallen is het taxatierapport binnen drie dagen gereed.

Voor de meeste kopers zal financiering noodzakelijk zijn. Het is raadzaam om onafhankelijk hypotheekadvies bij een erkend hypotheekadviseur in te winnen. Bij een goed advies wordt niet alleen gepraat over de lasten, maar ook over hoe belangrijk de geldende voorwaarden zijn. Aankoopmakelaar Amsterdam kan kosteloos een vrijblijvend advies op maat verzorgen.

Stap 6: Eindinspectie van de woning

Het is zeer belangrijk om de woning, voor het tekenen van de leveringsakte bij de notaris, aan een eindinspectie te onderwerpen. Zo wordt zeker gesteld dat het huis in dezelfde staat verkeert als op het moment van aankoop (lees: tijdens de bezichtiging, indien er geen nadere afspraken zijn gemaakt). Wij maken deze afspraak en controleren samen met u de woning.

Stap 7: Levering bij de notaris

Na de eindinspectie volgt de afspraak voor ondertekening van de notariële akte van levering en wellicht de hypotheekakte. De leveringsakte wordt door u, de verkoper en de notaris ondertekend. Wij zijn hierbij aanwezig en controleren de leveringsakte en de nota van afrekening.

Stap 8: Gefeliciteerd!

U neemt de sleutels in ontvangst en bent de nieuwe eigenaar van de woning.

Stelt u ons advies op prijs of heeft u nog vragen?

WIJ STAAN U GRAAG TE WOORD

Reviews
Checklist Bezichtigingen

Naast het gratis aankoopadvies bieden wij de mogelijkheid aan om de ‘checklist bezichtiging’ te ontvangen. Met deze checklist kunt u zelf snel een eerste beoordeling maken. Met name bij het bezichtigen van meerdere woningen is dit een handig overzicht om snel een selectie te maken.

  • Beëdigd register makelaars/taxateurs

  • Ruim 20 jaar ervaring

  • Daadkrachtig

  • Technische achtergrond

  • 100% onafhankelijk

Bel mij terug

Laat hier uw telefoonnummer achter en wij proberen u binnen twee uur te bellen.